Välkommen till SY-Bella

Nu har vi kommit hem från vår resa.
Tack alla som följt oss på vägen!

Här kan du läsa om och se bilder från våra förberedelser och vår resa.

Båten vi har är en OE32, koster ritade av Olle Enderlein. Båten heter Bella efter vår dotter Gabriela.
En OE-32 är 9,89 meter lång och 3,18 bred. Långkölad, stabil och tung. Väger > 7 ton med utrustningen som är på. Klassik långfärdsbåt från 70-talet.
Vi har hållt på att meka och utrusta båten för en längre seglats sedan 2001 när vi köpte den.

Nu är planerna att med början i juni segla ner längs Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike. Över Bicaya till Spanien och Portugal. Över Gibraltar till Marocco och sedan Kanarieöarna.
I november över till Tobago sedan vidare längs Venezuela till Cartagena Colombia.
I januari 2009 seglar vi vidare mot San Blas i Panama, längs Nicaraguas kust till Honduras och Rio Dulcce i Guatemala, Beliz, Mexico, Cubas sydkust, Bahamas. I Juni till Bermuda, Azorerna och hem. Barnen och mamma Elinore gör de två Atlantöverfarterna med flyg medan Stefan seglar med bror Tomas och sonen John + någon till?

Vår familj

Mitt foto
Pappa Stefan, Mamma Elinore, Gabriela 6 år, Carl 5 år och Gustav 2 år.

tisdag, juli 22, 2008

To  : F3KT@

La Coruña
La Coruña 080716

Vi är redan här. Efter en fixardag i Lesardrieux med tätningsarbete och tvättande så gav vi oss av västerut. Vi startade vid lunchtid den 12 juli och fortsatte runt Frankrikes nordvästra spets och ned till Camaret sur-Mer som ligger precis söder om Brest. Vi hade en väderprognos som visade att det låg ett fint högtryck över Azorerna. Det var därför vi inte stannade till innan Camaret för högtrycket kanske skulle ge oss en fin öppning för en passage över Biscaya. Vi hade inte bestämt något då men det fanns i alla fall i tankarna. En ny väderprognos visade att högtrycket skulle ligga kvar ytterligare ett tag. Vi beslöt därför efter att endast ha tankat diesel i Camaret, ett stopp på ungefär en timma, att ta hoppet höver Biscaya direkt. Till en början fick vi köra för motor. Vinden var mycket svagt sydvästlig. Den sydvästliga vinden har blåst i stort sett hela tiden vi varit ute på vår segling så ingen var förvånad över vindriktningen. Vågorna blev mindre och efter ytterligare ett dygn var hsvet helt blankt. Vi stannade till mitt ute på Biscaya, åt lite, tankade över disel från ett par lösa dunkar och tittade på djur i vattnet. Vi såg flera stim med delfiner. De var lite mindre än de vi såg för ett par år sedan ute på Nordsjön. Vi såg små fiskar och något som liknade små blinkande streck. Dessutom såg vi ett stort antal Portugisiska örloggsmaneter med sina små segel. Några timmar senare kom vinden, först svagt men ökande Den kom nu från nordost så vi fick fin segling. Vågorna byggde snabbt upp sig och gav oss skjuts fram. Så, till slut, kunde vi skönja Spaniens kustlinje i går kväll och klockan 03.00 i morse låg vi förtöjda i marinan i La Coruña. Både Stefan och Elinore blev sjösjuka och har fått ytterligare poäng på må pyton listan. Vi var båda mycket trötta efter att ha varit ute i gungandet under nästan fyra nätter. Vi kände oss mycket lättade när vi väl kommit på plats här. Gabriela och Carl vaknade i morse och ville genast ut och springa på bryggan. Det fick de ju såklart. Solen sken och vi frös inte längre och vinden blåste inte längre från sydväst. Det kändes som om vår semester äntligen hade börjat på allvar. Trots att det inte blev så många timmars sömn i natt kände jag att de timmar som vi ändå fick var de bästa på länge. Vi hade genomfört en bra passage och vi var i säker hamn. När de större barnen sprang på bryggan och Gustav kröp omkring i sittbrunnen passade vi på att städa lite i båten. Efter frukost tog vi en promenad i gamla stan. La CoruñaLa Coruña är ett fantastiskt fint ställe. Hela tiden stötte vi på små torg och perfekta fikaställen. Vi köpte förstås glass. Gustav ville smaka och när jag lät honom smaka så fick han hurven varje gång för han var visst inte så förtjust i mörk choklad som fanns runtom glassen. Vi promenerade sedan ned till en strand. Barnen tog på sina fina Sunblockbadkläder och plaskade runt i vågorna vid vattenbrynet i timmar. Vi njöt verkligen allesamman. Efter en perfekt dag på stranden tog vi en spårvagn tillbaka till hamnen. Den gick utmed kustlinjen runt halva staden och utsikten därifrån var mycket vacker. Här är så underbart fint. Stefan är ute och springer nu men kommer väl snart hem.
Vi planerar att ligga kvar några dagar till här och njuta av staden och att gotta oss åt att vi tagit oss hit.